Justificari ale pretului carburantilor

 Un raport inaintat guvernului astazi declara faptul ca pretul carburantilor a fost majorat nejustificat in ultimul an si ca acest pret nu se reflecta in situatiile financiare ale companiilor din domeniul petrolier.

Conform datelor studiate, in anul 2010, pretul a crescut cu 20% (fara sa luam in calcul accizele si taxele), in conditiile in care, afirma raportul in cauza, cheltuielile au suferit modificari nesemnificative iar pretul barilului de petrol a avut o evolutie relativ constanta.

Rezultatul raportului este, de fapt, o declaratie politica care ar trebui sa puna presiune pe companiile ce vand benzina si motorina si, din punctul meu de vedere, nu se va lasa cu prea multe rezultate. Ne arata faptul ca guvernul se ingrijeste de soarta noastra si se ia la tranta cu asupritorii moderni ai poporului roman.

Iar concluzia este gresita, din doua mari considerente.

In primul rand, guvernul are toate instrumentele la indemana sa puna frana cresterii pretului carburantilor. Daca nu va putea sa transforme pretul benzinei in pret reglementat de stat – similar celui la gaze – , cu toate ca este tot resursa de interes national, dar sigur nu va primi autorizare pentru asa ceva de la Bruxelles, ar putea stabili insa niste standarde de cost per litru de motorina, respectiv litrul de benzina produs. Sa ne uitam de exemplu la piata telecomunicatiilor si la impactul avut asupra pretului per minut platit de fiecare dintre noi. Problema este ca nu vine de la UE aceasta cerere, iar grupurile de interese sunt puternic finantate de catre companiile petroliere – vezi lectia americana. In plus, guvernul este in ditamai conflictul de interese. Cu cat pretul la pompa este mai mare, cu atat mai mare este TVA-ul incasat pe fiecare bon. Si vorbim de niste sume colosale incasate zilnic de catre stat.

In al doilea rand, raportul nu tine cont de obiectivele financiare ale companiilor in cauza. Si de factorul psihologic sau cutuma de business in privinta preturilor. Pentru ca in economia romaneasca exista cutuma ca in momentul in care iti scad vanzarile sa cresti pretul imediat. Arunci pe urma cu promotii in piata pentru ca, binenteles, volumul vandut scade si mai mult, dar nu conteaza. Cresti pretul, ca sa obtii rezultatele financiare asteptate de actionari.

In plus, este vorba de o industrie atacata din toate partile, de la ecologisti la economisti si oameni politici. Anul 2010 a adus oricum o scadere a vanzarilor atat la nivel mondial, cat si la noi in tara (e suficient sa vedem masinile lasate prin parcurile companiilor de leasing sau lipsa masinilor mari de marfa de pe drumurile nationale). In plus, lovituri grele de imagine au suferit in urma accidentelor dezastruoase – British Petroleum in Golf a cam pus sare pe rana.

Si asta nu este tot. Psihologia celor ce conduc aceste afaceri, precum si a celor ce inca mai investesc bani in asa ceva este foarte complexa. Ei sunt obisnuiti sa discute pe termene de 10-20 de ani – investesc sute de milioane in exploatarea unor terenuri care pot aduce profituri dupa zeci de ani sau pot sa nu aduca nimic, calculeaza disponibilitatea resurselor pe care le au in functie de consumul populatiei si au nevoie de un cash flow impresionant pentru a sustine descoperirea de noi resurse.

Si tocmai pentru ca sunt obisnuiti sa gandeasca atat de mult in viitor, sunt din ce in ce mai ingrijorati de soarta companiilor pe care le conduc pentru ca primesc doua lovituri majore.

Una este legata de folosirea petrolului (respectiv a pacurii) ca si combustibil pentru incalzire. Deja in tarile dezvoltate devine o raritate asa ceva, iar tendinta mondiala este de a trece pe resurse regenerabile – dovedite a fi in primul rand ecologice si, in al doilea rand, chiar mai eficiente. Dar cel mai puternic pericol deriva din scaderea drastica a consumului de carburant. Numai daca ne gandim la consumul mediu inregistrat acum 10 ani la masini si consumul mediu de acum. Chiar daca automobilul electric va deveni obisnuinta peste 5 ani, trebuie sa ne gandim insa ca Porsche face masini hibrid iar Volkswagen este deja la al treilea prototip de masina ce consuma sub 1l de motorina la suta de kilometri. In plus, spre exemplu SUA este o piata matura din punct de vedere masini. Acolo mai mult se schimba masinile existente decat se adauga foarte mult altele noi, ceea ce conduce la un parc relativ constant de masini, dar care consuma din ce in ce mai putin. Destul de usor de inteles ce se intampla cu volumul de benzina sau motorina ce se poate vinde in urmatorii 10 ani, nu? Iar in Uniunea Europeana suntem afectati de o scadere a populatiei. Asa ca, tot ce se poate ca piata din tarile emergente sa fie inca nesaturata, dar cum populatia este in continua scadere, se va ajunge rapid si aici doar la inlocuirea parcului auto.

Prin urmare, presiunile pe industria petroliera sunt foarte mari. Cash flow care sa sustina investitiile, rezultate financiare ce trebuiesc obtinute (altfel conducerile sunt rapid concediate), riscuri majore in privinta volumului de carburanti ce se poate vinde in viitor. De aceea, pretul lor nu va scadea, ci din contra va avea o tendinta de crestere de la an la an.

Ce ne ramane noua de facut? Sa devenim independenti si sa achizitionam masini cu un consum cat mai scazut si/sau electrice. Vorba aceea, daca tot ai intrat in hora, joaca pana la capat.

Advertisements
This entry was posted in Economia pe intelesul meu, Printre altele... and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Justificari ale pretului carburantilor

  1. Pingback: ..::Stiri Brasov - Noi vedem Brasovul altfel::..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s