Economia familiei – Bugetul

Un lucru pe care il consider acum de nelipsit in viata de zi cu zi este bugetul familiei. Mi-a intrat atat de adanc in reflex, incat am creat o estimare a bugetului familiei pe un an intreg. Binenteles ca va suferi modificari intrucat nu voi reusi prea curand sa aplic aceeasi lipsa de flexibilitate in ceea ce priveste cheltuielile familiale ca in cazul bugetelor cu care lucrez la servici, insa a fost un exercitiu util.

 In fapt, cochetez cu ideea de buget al familiei de ceva vreme, satul sa ajung in ultimele zile din luna cu buzunarele goale. Am incercat diferite variante, unele de nivel general, altele detaliate pana la cantitatea de paine cumparata, pretul aferent si furnizorul cel mai ieftin. Cu inregistrari zilnice ale cheltuielilor, preturilor, cantitatii si furnizorului (magazinului, respectiv).

 

Dupa multe asemenea incercari, de cinci luni folosesc o varianta intermediara care imi permite sa monitorizez destul de bine evolutia bugetului disponibil. O varianta destul de simpla, inspirata, de altfel, de catre cei mai in varsta. Cu siguranta o veti descoperi, daca va intrebati parintii sau bunicii, sub forma de metoda plicurilor – isi impart banii incasati pe diferite categorii de cheltuieli, in plicuri. Si scriu pe ele – intretinere, gaz, lumina, rezerva de iarna, etc.

 Metoda aceasta am preluat-o si eu, doar ca am transpus-o in Excel. Imi ofera posibilitatea de a extrapola pe un an intreg si de a incerca diferite variante de sume cheltuite saptamanal. In plus, imi permite sa pot estima valoarea rezervelor pe care le pot avea la final de an. Astfel am reusit ca in patru din cele cinci luni (decembrie chiar nu este o luna de facut economii) sa pot aloca 15% din venit catre depozite bancare. Nu este mult, dar este ceva ce nu reuseam inainte. Partea cea mai interesanta este ca nu am simtit o scadere a nivelului de trai. Doar o constientizare a banului cheltuit saptamanal. Si o intrebare ce imi rasare in minte cand mai trec pe langa vitrine – “Chiar am nevoie de lucrul acesta? Daca da, am nevoie de el acum, sau pot sa mai astept inca o saptamana sau doua?” Si de multe ori imi dau seama ca de fapt nu am nevoie de acele lucruri.

 Un principiu pe care il consider a fi foarte sanatos spune ca ar trebui sa ai ca rezerva o suma care sa acopere macar salariul pe sase luni. Nu de alta, dar nu stii ce se poate intampla si e bine sa poti achita ratele la banca si sa nu iti afectezi nivelul de trai cat timp iti cauti un nou servici. Inca nu sunt acolo nici eu, insa punerea cheltuielilor pe hartie m-a ajutat sa construiesc primele rezerve. Si, de asemenea, m-a ajutat sa reduc cheltuielile ce nu erau necesare.

 Eu sper sa fie modelul meu de folos si altora. Cu siguranta poate fi imbunatatit, insa principiul de baza este important – “Intinde-te cat iti este plapuma! Si nu uita sa pui si ceva deoparte.”

Click pe poza pentru o vizualizare mai buna.

This entry was posted in Economia pe intelesul meu, Printre altele... and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Economia familiei – Bugetul

  1. Pingback: ..::Stiri Brasov - Noi vedem Brasovul altfel::..

Leave a Reply

