Pe marginea husei

Cautarile mele din ultimele zile de a schimba modul in care arata sufrageria, fara a investi mult prea multi bani, au generat intrebari. Intrebari ce nu au legatura cu modificarile in sine, ci cu modul de business din Romania. Sau cu orice altceva ce ar justifica diferentele majore de pret pe care le intalnesti la produse electronice, haine, produse alimentare, huse de canapea.

Eu huse de canapea am cautat sa cumpar. Nu prea gasesti asa ceva – doar 2-3 magazine au sau au avut pe stoc, insa m-a frapat pretul. Husa am considerat-o o varianta mai ieftina de schimbare fata de a-mi arunca vechea canapea si fotoliile. Mai ales ca inca functioneaza, doar ca sufera dupa luptele cu fiul meu ce s-au lasat cu urme de lapte, iaurt, ciocolata si tot ce mai inseamna un copil mic. Si in teorie, este mai ieftin pentru ca minim 1000 de lei platesti pentru o husa de canapea si doua huse de fotoliu daca vrei sa le achizitionezi din magazinele romanesti (virtuale sau nu).

Vazand insa ca ma costa aproape 100 de lei metrul patrat de material (incluzand manopera), am inceput sa caut si prin alte tari oferte. In afara de faptul ca am gasit magazine virtuale specializate in asa ceva cu zeci de modele, din tot felul de materiale, pretul lor m-a intrigat foarte tare.

In general, in industrie, iar industria textila este varf de lance din acest punct de vedere, forta de munca este cea mai scumpa resursa. De aceea am avut noi un boom din acest punct de vedere pe sistemul lohn. Forta de munca ieftina, comparativ cu statele din vest. Ce sa mai zici, cand compari pretul fortei de munca din Romania cu cel din Statele Unite.

Vom presupune ca muncitorii ce confectioneaza husele sunt platiti cu salariul minim pe economie. Si vom lua in calcul salariul minim de anul viitor din Romania – respectiv 670 lei pe luna. Ca sa avem baza comuna de comparatie, trebuie sa transformam venitul minim anual din Statele Unite in salariul lunar, prin urmare din cei 15000 USD vom ajunge la 1250 USD, adica 3750 Lei. Prin urmare, costul cu forta de munca este de cinci ori mai mare decat la noi. Si aici apare marea intrebare. In conditiile in care costul fortei de munca este de cinci ori mai mare, prin urmare, costul de productie poate fi si de trei ori mai mare decat cel din Romania, cum de pretul este mai mic?

Preturile gasite la produse similare in Statele Unite sunt intre 260 USD si 350 USD, respectiv 780 Lei si 1150 Lei, fara a lua in calcul reducerile de Craciun sau promotiile de destocare cu reduceri de 70%. Oare ce cauzeaza acest pret? Muncitorul american are 8 brate si munceste 36 de ore din 24? Sau comerciantul roman considera ca un adaos comercial bun este cel de minim 100%? Sau 200%?

Cu siguranta vorbim de modul in care intelegem sa facem afaceri in Romania. Lipsa de responsabilitate si dorinta de imbogatire rapida genereaza astfel de diferente de pret. Atata timp cat ne vom ghida dupa zicala “E prost cel care da, nu cel care cere” in stabilirea preturilor si consumatorii vor fi considerati doar o turma ce va inghiti ceea ce vor gasi in magazine, nu se va schimba nimic.

Eu, insa, nu voi cumpara de la ei. Voi prefera sa caut, cel mai probabil, un croitor ce imi va da un pret corect pentru manopera. NU unul raportat la salariul din Statele Unite.

This entry was posted in Economia pe intelesul meu, Printre altele... and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Pe marginea husei

  1. Pingback: ..::Stiri Brasov - Noi vedem Brasovul altfel::..

Leave a Reply

