Mai poti sa iti educi parintii?

Descopar pe zi ce trece ca imi este mult mai greu sa imi educ parintii, decat propriul copil. Normal, am putea spune, avand in vedere ca un copil absoarbe cunostintele, e mai usor sa te impui si sa negociezi cu el.

Ei bine, mie nu mi se pare normal. Eu ma astept ca in cazul parintilor sa functioneze rationamentele si sa ne fi invatat pana acum. Sa stie ce ne doare, cand ne doare. Si vorbim aici atat de cuvintele folosite cat, mai ales, de atitudinile avute fata de eforturile facute de ai lor copii.

E clar ca un cal batran nu se invata in buiestru. Si cei care au considerat de-a lungul vietii cariera un pic mai sus decat restul, nu se pot schimba. Am vrut sa zic batand din palme, dar cred ca mai bine zic niciodata. Nu stiu daca vor intelege ca eforturile de a pune ceva pe masa copilului si a-i asigura o “educatie buna” au contat mult mai putin decat orele petrecute fara ei. Eforturile le inteleg. Le fac si eu la randul meu acum. Si in fiecare seara incerc sa vorbesc cat mai mult cu fiul meu. Sa ies in parc cu el si sa ne jucam. Si incerc sa il trag de limba sa imi povesteasca ziua lui. Fac indeajuns? Nu. Pentru ca nu va fi niciodata suficient si nu voi fi niciodata multumit.

Sa revenim la educarea parintilor. Cel mai dureros aspect este insa ca in incercarea de a-i face sa inteleaga ce nevoi ai tu, ajungi sa ii superi. Si sa ii ranesti. O parte pentru ca esti si tu ranit, la randul tau, iar o parte pentru ca firile sunt asemanatoare, iar cand acest lucru inseamna incapatanat, ambitios si virulent in vorbire (a nu se intelege fara respect) otinem scenariul optim pentru situatii in care se cere vizita doctorului de suflete. In ambele parti.

Asa ca, de cele mai multe ori, intrerup comunicarea. Si astept ca rebeliunea adolescentina manifestata la nivelul parintilor sa treaca. Si rebeliunea mea sa treaca. Doar ca e timp pierdut. Si, din tot ce exista pe lumea aceasta, nu este ceva mai pretios decat timpul.

Oare as putea sa imi educ parintii sa inteleaga acest lucru?

This entry was posted in Printre altele... and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

